top of page

Nejčastější otázky a odpovědi pro oběti dopravních nehod a jejich příbuzné

Aktualizováno: 10. 1. 2023


Spousta lidí si není vědoma, jak se správně zachovat v situaci, kdy se jim samotným či jejich blízkým stane dopravní nehoda. Mnohdy se potýkají nejen se zdravotními problémy, ale také s psychickými potížemi a finanční nejistotou. Často jsou lidédonuceni řešit každodenní problémy spojené s úrazem či úmrtím avyjednávání s pojišťovnou o finanční kompenzaci se může jevitv danou chvíli jaké méně podstatné, a proto často odkládané.

Pokud jste se dostali na naše stránky, chceme Vám v tomto prvním článku, a následně v článcích dalších, situaci zjednodušit avysvětlit. Při naší praxi jsme zjistili, kolik lidí by si v takové situaci nevědělo rady a vůči pojišťovnám s právnímoddělením či externí specializovanou advokátní kanceláří by se cítili bezmocní. Naše práce spočívá v tom, vysvětlit vámsituaci, poradit Vám jak dála zastoupit Vás, abychom vyrovnali síly na obou stranách.

1) Čím začít, když se mi stala dopravní nehoda a chci odškodnění?


Pokud se Vám stala dopravní nehoda a utrpěli jste zranění či byl zraněn člověk Vám blízký, máte nárok na odškodnění zpovinného ručení vozidla, jehož řidič nehodu zavinil. Pokud není vina čistě pouze a jenom na druhém řidiči, neznamená to, ženemáte nárok na nic – odkážeme Vás v této tématice na tento článek.


Pojišťovnu, u které má provozovatel či vlastník zřízené povinné ručení zjistíte podle SPZ vozidla přímo na stránkách České kanceláře pojistitelů – www.čkp.cz.


Nárok Vám však nebude vyplacen automaticky. Je potřeba své nároky u pojišťovny uplatnit – tedy je řádně popsat a prokázat, a tovčas, tedy obecně do 3 let od data dopravní nehody.

2) Jaké nároky mám jako poškozený či osoba blízká zesnulého (či zvlášť závazně zraněného) v důsledku dopravní nehody?

Je jich dohromady 16. Jedná se o nárok na náhradu:

  1. bolestného,

  2. ošetřovného,

  3. cestovného,

  4. nákladů léčení,

  5. ztížení společenskéhouplatnění,

  6. další nemajetkové újmy,

  7. duševních útrap,

  8. ztráty na výdělku v době pobírání nemocenské,

  9. následně po skončenípracovní neschopnosti,

  10. náhrada za prodloužení studia a tedy odložení výdělečného období života studenta,

  11. ušlý zisk vpřípadě OSVČ,

  12. nákladů na výživu, v případě usmrcení osoby výživou povinné,

  13. ztráty na důchodu,

  14. poškození věcí (brýle, telefon, apod.),

  15. pohřebného a

  16. části nákladů právního zastoupení.

Každý nárok se vypočítává zvlášť a jiným způsobem, který neuvádí zákon, ale popisuje jej soudní praxe, proto pouzeznalost výčtu jednotlivých nároků neznamená se jich domoci.


3) Kdy mi pojišťovna vyplatí nároky?


Od chvíle, kde nároky uplatníte a doložíte podklady, má na šetření pojistné události pojišťovna 3 měsíce a následně pak 15dní na úhradu, pokud nárok uzná.


4) Proč se nechat zastoupit? Vyplatí se mi to?


Z naší praxe vyplývá, že pojišťovna nároky krátí a často neopodstatněně, klienti se v zájmu ukončení řešení celé nepříjemnévěci často spokojí s první nabídkou, která jim je pojišťovnou předestřena, protože jsou rádi „alespoň za něco“. Navíc klienti častoneví, co vše mohou chtít, takže navíc některé nároky neuplatní vůbec. Jsme tak přesvědčeni o tom, že naše služby se klientůmvyplatí, proto máme z naší práce dobrý pocit.


Závěrem dodáme, že minimální výše pojistného plnění na jedno vozidlo je dle zákona 35 mil. Kč, v současnédobě už není výjimkou, že je sjednáváno povinné ručení až do výše 100 mil. Kč. Pokud se tak díváme na věc ztohoto úhlu pohledu, je zcela na místě a spravedlivé, abyste z tohoto pojištění uplatňovali veškeré finančnínároky, které Vám zákon a okolnosti Vašeho případu umožňují.

37 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page